SEM artikel 1

Vad är sökordsannonsering?

 

Då Google har 95% av marknaden i Sverige kommer vår artikelserie om sökordsannonsering att handla om Googles annonsverktyg, Google Ads (tidigare Google AdWords).

 

Sökordsannonsering är av många kallat PPC (Pay Per Click) eller SEM (Search Engine Marketing). Det går ut på att annonsen syns när den potentiella kunden söker efter de produkter eller tjänster som du erbjuder. Alla visningar av annonsen sker kostnadsfritt och inte förrän besökaren klickar på annonsen tar Google betalt för detta. Om du vill få mer trafik till din webbplats så rekommenderar vi därför sökordsannonseringsverktyget Google Ads.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hur fungerar det?

Det sker en bakomliggande auktion i systemet som bestämmer vilka annonser som skall visas på sökresultatsidan varje gång någon söker på Google. Även i vilken ordning de ska visas, och om det visas några annonser alls!

 

Denna auktion baseras både på lagda bud på sökorden, samt Quality Score. Det är därför inte alltid den som betalar mest, som får sin annons högst upp i sökresultatet. Det kan vara den annons som Google bedömer som mest relevant och har ett lägre bud.

 

Vad kostar det?

Det är du själv som bestämmer hur mycket pengar du vill lägga på annonseringen och du kan starta och stoppa annonserna precis som du vill. Det finns heller inget minimibelopp som du måste spendera. I stället anger du genomsnittlig daglig budget och väljer hur du vill spendera pengarna.

 

Kvalitetsresultat – Quality Score

Som vi nämnt ovan, så bygger sökresultatet förutom budgivning på ett värde som Google kallar för Quality Score. Quality Score använder Google för att bedöma kvalitén på dina sökord, där 1 är lägsta resultatet och 10 högsta. Detta är för att belöna annonsörer som har hög relevans på sina sökord och annonser genom att ge billigare pris per klick, och i motsatt fall, ett dyrare pris per klick. Om man har för låg kvalitet på annonserna så slutar de visas. Detta är för att garantera att annonsörer som t ex säljer tandborstar inte kan synas på sökord som vinterdäck. Annonsen skulle få så låga kvalitetsresultat att annonserna inte skulle visas.

 

Vill du veta vilka grundläggande faktorer som Quality Score styrs av? Håll utkik efter del 2 i vår artikelserie.

 

Hur ser man att hemsidan är sökmotoroptimerad?

 

KONTAKT

 

Nina +46 739 76 78 88

Anna-Lena +46 701 49 43 33

 

Besöksadress

Hammarbacken 6A vån 7

191 49 Sollentuna

FÖLJ OSS

http://www.facebook.com/togetheronline.se
https://www.instagram.com/togetheronline.se/
https://www.instagram.com/togetheronline.se/

Vi använder oss av cookies.

NYHETSBREV

Var med där det händer! Prenumerera här!

© Copyright Togetheronline 2019

All Rights Reserved.